Centrum Edukacji Obywatelskiej


Młodzi głosują

Zaczęło się od projektu Młodzi głosują.

 

alt



Projekt towarzyszy wszystkim wyborom i referendom państwowym od roku 1995. W jego ramach uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach w okresie poprzedzającym wyborydziałania edukacyjne na temat zasad i znaczenia udziału obywateli w wyborach demokratycznych, jak również prowadzą lokalne projekty młodzieżowe zachęcające do uczestnictwa w wyborach i organizują w swojej szkole młodzieżowe wybory na podobnych zasadach, na jakich przeprowadzane są wybory powszechne. Celem projektu Młodzi głosują jest zmiana postawy społeczeństwa a w szczególności młodych ludzi do wyborów oraz działalności obywatelskiej. Projekt ma przygotować uczniów do podejmowania świadomych decyzji wyborczych. Uczestnicząc w nim poznają ustrój polityczny III RP oraz znaczenie członkostwa Polski w Unii Europejskiej i prawa z niego wynikające. Organizując w swojej szkole młodzieżowe wybory, uczniowie poznają w praktyce ich zasady i znaczenie, a także podejmują - często po raz pierwszy - ważną aktywność obywatelską. Młodzi ludzie - także niepełnoletni - mają swoje zdanie i poglądy. Program Młodzi głosują daje im możliwość wypowiedzenia się w ważnych dla naszego kraju sprawach.

 


 

Wybory w KLO

Projekt Młodzi głosują w swoim założeniu jest daleki od jakiejkolwiek agitacji politycznej – jego celem jest wyłącznie angażowanie młodych ludzi w demokratyczne wybory i obywatelskie działanie. Dlatego też wyniki wyborów młodzieżowych mają w pewnym sensie znaczenie drugorzędne – najważniejszy jest cały towarzyszący im proces edukacyjny.
W młodzieżowych wyborach do Parlamentu Europejskiego 2009 uczestniczyło 1480 szkół, a głosowało 200 tysięcy uczniów. W projekcie Młodzi głosują uczestniczyło dotąd prawie 2,5 miliona uczniów z całej Polski. Projekt uzyskał poparcie środowisk społecznych, a o jego efektach niejednokrotnie informowały media.
Jesteśmy dumni z tego, że uczestniczymy w nim od początku jego istnienia, a organizacja młodzieżowych wyborów stała się jedną z tradycji naszego liceum.

Młodzi Senatorowie

Młodzi Senatorowie

 

alt




Projekt Młodzi senatorowie powstał z inicjatywy Kancelerii Senatu. Brało w nim udział 100 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. W wyniku wyborów, które odbyły się we wszystkich szkołach 19 listopada 2008 r., zostało wyłonionych 100 Młodych Senatorów, po jednym z każdej szkoły przyjętej do programu. W dniach 19-20 stycznia 2009 r. w Warszawie odbyła się symulacja obrad Senatu Młodych Senatorów.

Z województwa łódzkiego przybyło 7 senatorów, wśród nich nasz uczeń Łukasz Sarowski.


alt

Patrz i Zmieniaj

Projekt Patrz i zmieniaj

 

alt


Motto: „Rozejrzyj się dookoła i zobacz, jak bardzo różnorodny jest świat! Chcesz przyjrzeć się mu lepiej? Chcesz go zrozumieć?”


Patrz i zmieniaj to projekt edukacji globalnej wykorzystujący filmy dokumentalne. Przygotowany przez CEO zestaw filmów wykorzystywany jest przez nauczycieli i uczniów do wprowadzania zagadnień rozwoju świata do szkół. Program jest adresowany do uczniów i nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski.


Edukacja globalna otwiera oczy i umysły ludzi na rzeczywistość, uświadamia potrzebę stworzenia świata, w którym będzie więcej sprawiedliwości, równości i będą przestrzegane prawa człowieka.


Głównym celem projektu jest podniesienie świadomości uczniów na temat zagadnień rozwoju i globalnych współzależności pomiędzy bogatą Północą a biednym Południem oraz zachęcenie ich do zaangażowania w promocję tej wiedzy wśród rówieśników.


Projekt w naszej szkole realizowany jest od września 2008 roku. W tym czasie uczniowie wraz z opiekunem Bogusławem Kurzyńskim dwukrotnie uczestniczyli w warsztatach przygotowujących pracę w szkole oraz dwukrotnie w spotkaniach podsumowujących dotychczasową działalność szkół w projekcie.

 




 

NOC FILMOWA II

Nie można swej przeszłości wyciąć, jak wycina się nieudany kadr filmu.


Już po raz drugi w tym roku udało nam się zorganizować Noc Filmową w naszej szkole. Odbyła się ona 4 lutego 2011 roku na prośbę uczniów. W nocy filmowej uczestniczyło około 30 osób wraz z zaproszonymi gimnazjalistami z Mokrska.

 

 

- Tym razem było dużo łatwiej przygotować Noc Filmową . Miałyśmy już doświadczenie z ubiegłego spotkania , wystarczyło dopracować tylko niektóre elementy. Myślę ,że ułożony plan był ciekawy.

Wyglądał następująco:

 

- projekcja filmu Punam - zabawy sportowe (mini mecz siatkówki),

- sztuka składania papieru czyli ORIGAMI - projekcja filmu Warsztat św. Mikołaja (wcześniej rysowaliśmy swoje ulubione zabawki),

- zabawy integracyjne z wodzirejem,

- film niespodzianka -karaoke i tańce na specjalnie do tego przygotowanej macie,

- film Chiny w kolorze blue.

 

Szkoła zatroszczyła się także o przygotowanie dla nas sali, w której przygotowane były ciepłe i zimne napoje oraz słodkości. Nasza propozycja spędzenia nocy w szkole, która jest połączeniem nauki z zabawą spotkała się z wielkim uznaniem, w wyniku czego lokalna gazeta zamieściła artykuł o naszych poczynaniach.

 




 

ZAPROSZENIE

Katolickie Liceum Ogólnokształcące SPSK w Wieluniu uczestniczące w Patrz i zmieniaj zaprasza do wspólnego działania 11 listopada i zorganizowania ognisk, przy których śpiewane będą pieśni patriotyczne.

 

W czasie realizacji programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Patrz i zmieniaj” w Katolickim Liceum Ogólnokształcącym SPSK w Wieluniu pojawił się pomysł ubogacenia świętowania Dnia Niepodległości 11 listopada poprzez zorganizowanie, o tej samej godzinie, w wielu miejscach Polski ognisk, przy których śpiewane będą pieśni patriotyczne.

 

Organizacji ogólnopolskiego projektu „Ogniska Patriotyzmu” podjęło się Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich - organ prowadzący 100 szkół katolickich w Polsce.

 

Przygotowane zostały: logo, plakat i śpiewnik pieśni, które posłużą wszystkim organizatorom lokalnym. Wszędzie, gdzie podjęta zostanie ta inicjatywa 11 listopada 2010 r. o godz. 18.00 zapłoną ogniska, a przy nich zgromadzona społeczność zaintonuje pieśni patriotyczne okresu niewoli narodowej, niepodległości, wojen, partyzantki i powojennej historii Polski.

 

Wierzymy, że w wielu miastach i wioskach naszej Ojczyzny spotkamy się, by wspominać dzieje narodowe, bohaterów i marzenia wielu pokoleń Polaków.

 

Obejrzyj film

 

W miejscu, w którym mieszkasz zorganizuj takie spotkanie i niech stanie się ono nową lokalną tradycją.

Wejdź na stronę www.klowielun.pl i wyślij zgłoszenie. Otrzymasz plakaty i śpiewnik do pobrania ze strony internetowej.

 

 


 

 

RELACJE Z NOCY FILMOWEJ :)

Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Wieluniu postanowiło zrobić coś, czego jeszcze

w tym mieście nie było. Uczniowie zorganizowali NOC FILMOWĄ, która odbyła się

w dniach 15 - 16 października 2010 r.

 

 

Jak napisali sami uczniowie...

 

Potrzebny był nam plan spotkania, który ułożyłyśmy my - koordynatorki projektu – Sara i Ania. W organizacji „imprezy” pomagali członkowie Samorządu Szkolnego: Dominika, Gosia, Ada. Opiekę nad nami sprawowali nauczyciele : pan dyrektor, pani Ewelina, pani Dorota, pani Ania oraz panowie ”wf’iści” – pan Bartek i pan Roman.

 

Zaprojektowaliśmy i wydrukowaliśmy plakat informacyjny dla uczniów oraz w szkolnym radiowęźle zareklamowaliśmy Noc Filmową, a wszystko po to, aby przybliżyć idee spotkania. Noc Filmowa zaczęła się w piątek o godzinie 20.00, a skończyła w sobotę o 7 rano.

 

 

Filmy jakie obejrzeli nasi uczniowie to:

  • W górę rzeki Jangcy ( najbardziej podobał się uczniom )
  • Hip - hop demokracja
  • Życie wymyka się spod kontroli

 

Po każdym filmie inicjowałyśmy dyskusję, w której uczestniczyli chętnie oglądający. Spieraliśmy się o to co jest najważniejsze w danym filmie, co może młodzież we współczesnym świecie, jak chronić środowisko w którym żyjemy, by wystarczyło „świeżego powietrza” dla przyszłych pokoleń.

W przerwach między emisjami poszczególnych filmów odbywały się różnorodne zajęcia, były to: mecz siatkówki, wspólne zabawy integracyjne np. kalambury, nauka tańca belgijskiego oraz -cieszące się największym zainteresowaniem – karaoke.

 

 

Więcej zdjęć w Galerii

 

Szkoła postarała się także o zapewnienie nam napoi i czegoś do schrupania :)

Nasza nowa propozycja spędzania wolnego czasu spotkała się z dużym uznaniem, czego wynikiem było zamieszczenie fotoreportażu w lokalnej gazecie.

 

A oto relacje niektórych z uczniów:

 

- Moim zdaniem noc filmowa była bardzo dobrym pomysłem. Wszyscy świetnie się bawili. Wspólne zabawy zintegrowały nas i nauczycieli. Taka noc powinna być organizowana częściej - mówi Klaudia, uczennica klasy II D.


- Noc filmowa to naprawdę interesujące przedsięwzięcie. Wyświetlane filmy ukazały nam problemy ludzi, żyjących we współczesnym świecie np. młodych raperów z Senegalu, którzy wierzą że dzięki swoim działaniom zmienią sytuację w kraju na lepszą . Pomysł z Nocą Filmową zaliczam do udanych i sądzę, że uda nam się zorganizować jeszcze niejedno takie spotkanie – tym razem dla szerszej grupy uczestników - wypowiedź Anny Wojtowicz.


- Uważam, że noc filmowa była udana. W przerwach między filmami były gry, dzięki którym zapominało się o zmęczeniu. Niektórzy nie wytrzymali do końca nocy, lecz na szczęście mi się udało ;) Gdyby była organizowana jeszcze jedna taka noc z pewnością bym na nią poszła. (Ilona Szeląg)


- Noc filmowa była dla mnie nowym doświadczeniem, z każdego filmu wysunęłam jakieś życiowe refleksje. Bardzo mi się podobało mam nadzieję, że kiedyś jeszcze będę miała okazję na taką przygodę. (Dominika Śiwiaszczyk)


Natalia Mikołajczyk uczennica klasy I o profilu ogólnym z rozszerzonym wos-em i geografią :

- Najbardziej podobał mi się film pierwszy „W górę rzeki Jangcy”. Taka forma spędzania czasu w szkole jest dla mnie nowa , ale bardzo mi się spodobała. Czekam na następną.


- Mnie również podobał się film pierwszy, nie słucham muzyki hip-hopowej , dlatego forma filmu drugiego mi się nie podobała. Rozumiem problem podejmowany przez film , współczuję mieszkańcom Senegalu, podziwiam aktywność młodych Senegalczyków. Impreza podobała mi się, wytrzymałam do 7 :)


 

 

 

NIECH WYGRA ZDROWIE - DZIEŃ BEZ TYTONIU

Jeśli chcesz zobaczyć ulotkę w pełnych rozmiarach:

naciśnij PPM następnie wybierz: pokaż obraz lub otwórz grafikę w nowej karcie

 

 


 

ROZNOSZENIE ULOTEK O WODZIE

Przygotowanie ulotki dla laików nie jest takie proste. Musi się ona spodobać dyrekcji, sponsorowi - w sumie to on ma tutaj decydujący głos oraz oczywiście naszej młodzieży - bez niej trudno byłoby rozprzestrzenić 5 tys. ulotek po Wieluniu. 
Taka karteczka musiała trafiać do osób w każdym wieku. Ten etap był najtrudniejszy. 
Jak wyglądało roznoszenie ulotek. Każdy uczeń biorący udział w akcji miał identyfikator. Poszczególne grupy miały przydzielony teren swojej działalności. Miały za zadanie opowiadać ciekawostki związane z oszczędzaniem wody tak by przechodniego zainteresować ulotką, by nie zdarzyło się tak, że trafi ona do najbliższego kosza. Wtedy była by to porażka dla całej grupy. Podsumowując rozdawanie ulotek trwało 4 godziny.


Jeśli chcesz zobaczyć ulotkę w pełnych rozmiarach:

naciśnij PPM następnie wybierz: pokaż obraz lub otwórz grafikę w nowej karcie


 

 

SOLIDARNI Z TYBETEM

10 marca w naszej szkole obchodziliśmy „Dzień Solidarności z Tybetem". W ten sposób chcieliśmy upamiętnić 51. rocznicę powstania narodu tybetańskiego przeciwko chińskiej okupacji uczestnicząc w ogólnopolskiej kampanii „Solidarni z Tybetem".
9 marca zawiesiłyśmy na szkolnym korytarzu otrzymane z CEO plakaty tybetańskich więźniów politycznych, by zainteresować tematem naszą młodzież, ale także gości odwiedzających naszą szkołę - np. rodziców, gimnazjalistów, przyszłych uczniów oraz studentów ( mających zjazdy w budynku naszej szkoły).
Dzień rozpoczęliśmy krótkim apelem, na którym przedstawiliśmy uczniom sytuację Tybetańczyków  oraz zaprosiliśmy ich na projekcję filmu pt. „Poza strachem". Następnie klasy I i II miały zajęcia z panią mgr. Anną Gliniarz - nauczycielem wiedzy o społeczeństwie w naszej szkole. Pracowaliśmy w grupach wykonując zadania umieszczone na kartach pracy. Naszymi spostrzeżeniami dzieliliśmy się z innymi na forum klasy.
O naszej akcji zostały powiadomione lokalne media Radio Ziemi Wieluńskiej oraz redakcja gazety „Kulisy Powiatu". Dziennikarze byli w tym dniu w szkole, przeprowadzili wywiady z nauczycielem prowadzącym, szkolnymi koordynatorkami projektu „Patrz i zmieniaj" a także dyrektorem szkoły.

 



- Jesteśmy bogatsi w wiedzę, dowiedzieliśmy się jak wygląda sytuacja Tybetańczyków. Teraz wiemy, że są oni pod okupacją komunistycznych Chin i pragną powrotu do Tybetu swojego przywódcy Dalajlamy. Tybetańczycy nie proszą nas o dużo - wystarczy, że wspomnimy o nich właśnie 10 marca.(fragment wypowiedzi Sary na antenie Radia ZW)
O akcji dowiedzieli się również czytelnicy „Kulis Powiatu", gdyż artykuł zatytułowany "Szkoła solidarna z Tybetem" ukazał się 16 marca 2010 r.

- Uczniowie zareagowali dojrzale - przejęli się losem Tybetańczyków. Nie sądzili, że jeszcze w XXI wieku mogą znaleźć się takie rejony świata w których poniżany jest człowiek. To ich zmartwiło, bo zrobili sobie analogię do zaborów. Mamy taką kartę w historii podobną do Tybetańczyków - tyle, że to jest nasza karta historii, a oni przeżywają to w XXI wieku, kiedy tak głośno i szumnie mówimy o prawach człowieka , o godności ludzkiej, o tym że człowiek jest istotą najważniejszą - a tu się okazuje, że te słowa czasami są niestety puste - (fragment wypowiedzi pani mgr Anny Gliniarz na antenie lokalnego radia)

 


Wykorzystałyśmy materiały przysłane przez CEO, aby zorganizować u nas taki dzień. Pomogła nam w tym pani Anna Gliniarz i pan Bogusław Kurzyński - opiekun projektu. Zrobiliśmy także ścienną gazetkę szkolną w której umieściliśmy informacje o Tybecie. Zredagowaliśmy petycję, którą podpisali uczniowie naszej szkoły i zamieściliśmy ją na stronie avaaz.org.

 

 


 

 

INNE AKCJE

To kolejna udana akcja projektu „Patrz i zmieniaj". Myślę, że zrobimy jeszcze wiele podobnych... Cieszą się dużym zainteresowaniem...

W ramach projektu nauczyciele prowadzą zajęcia z wykorzystaniem filmów, scenariuszy zajęć i przygotowanych materiałów pomocniczych. Odbyło się już w szkole ponad 20 projekcji filmów. Do współpracy zaprosiliśmy również młodzież z Gimnazjum nr 1 w Wieluniu. Od marca 2010 r. organizujemy również otwarte dla wszystkich chętnych pokazy filmów połączone z dyskusją na prezentowany temat.


Z okazji Międzynarodowego
Dnia Wody 22 marca 2010 wyświetlony został film pt. „Święta woda”


W ramach projektu uczniowie PATRZĄ (oglądają filmy) i ZMIENIAJĄ ( podejmują własne działania). 
Są to działania edukacyjne i promocyjne. W ubiegłym roku podjęliśmy cztery takie działania.


I. Zainspirowani programem postanowiliśmy promować oszczędzanie energii. Udało nam się pozyskać sponsora (Energetyka Wieluń), który sfinansował koszty przygotowania i druku 4 tys. ulotek informujących o tym, jak ograniczyć zużycie energii. Podczas szeroko zakrojonej akcji prowadzonej przez dwa dni w całym mieście nasi uczniowie rozdawali ulotki i propagowali energooszczędny tryb życia.


II. Druga akcja przebiegała pod hasłem Przesiądź się na rower. Propagowaliśmy ją za pomocą banerów tej właśnie treści, w które wyposażyliśmy rowery używane przez naszych uczniów i nauczycieli. 26 maja 2009 zorganizowaliśmy grupowy objazd miasta na rowerach wyposażonych w banerki. Zamierzamy powtarzać tę akcję cyklicznie, aby propagować zdrowy i korzystny dla środowiska środek transportu


III. Wyszukujemy również sklepy i urzędy, pod którymi brakuje stojaków na rowery i przekonujemy właścicieli, by takie parkingi zorganizowali.


IV. Kolejny nasz pomysł to wyznaczony w szkole  Dzień bez prasowania – nauczyciele i uczniowie przyszli w tym dniu w nie wyprasowanych ubraniach, aby w ten sposób zwrócić uwagę innych na kwestię zużycia energii. Promujemy tym samym energooszczędne nawyki.


Szkolnymi koordynatorami projektu byli: Katarzyna Gagatek, Kamil Ostrycharz, Łukasz Sarowski oraz Kasjan Maciejewski.

Nasze pomysły zdobyły uznanie w oczach koordynatorów projektu Patrz i zmieniaj i zaproszeni zostaliśmy dwukrotnie do ich ogólnopolskiej prezentacji. 9 listopada 2009 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie wraz z 19 innymi szkołami prezentowaliśmy swój dorobek w ramach projektu. Na spotkaniu wystąpiła również nasza grupa teatralna pantomimą z „To jest MOJE”

 

alt


Sprawozdanie z tego wydarzenia można obejrzeć na www.ceo.org.pl

Akcja Przesiądź się na rower oraz Dzień bez prasowania do tego stopnia spodobała się młodzieży uczestniczącej w ogólnopolskim spotkaniu oraz jego organizatorom, że w roku 2010 CEO zachęcać będzie inne szkoły w Polsce do przyłączenia się do wieluńskiej akcji.

 

Na jednym ze spotkań uczestników młodzież miała okazję m.in. uczestniczyć w nagraniu programu Tomasza Lisa.

 

 

Projekt Kulthurra!

Projekt Kulthurra!

 

alt


„Moje miejsce, moja historia” – to hasło programu edukacji kulturalnej Kulthurra!


Program skierowany jest do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z małych miejscowości.. Na stronie programu dostępne są przykłady ćwiczeń i inne materiały pomocnicze dla nauczycieli i instruktorów prowadzących w szkole zajęcia artystyczne z młodzieżą. Do 20 zespołów szkolnych, które zaproponują najciekawsze projekty, przyjadą twórcy i poprowadzą warsztaty.


Program skierowany jest do uczniów, którzy: 
- Interesują się sztuką. 
- Biorą udział w zajęciach artystycznych (teatralnych, filmowych, fotograficznych) albo je prowadzą
- Lubią słuchać ciekawych opowieści związanych z historią swojej małej ojczyzny i rodziny. 
- Mają ciekawe pomysły na projekt związany z historią swojej miejscowości lub jej mieszkańców. 
- Są gotowi rozpocząć pracę nad projektem w tym roku szkolnym i kontynuować ją w roku szkolnym 2009/2010.
- Chcą poznać nowe metody pracy z filmem, fotografią oraz metody teatralne.


Udział w tym programie zainteresował przede wszystkim uczniów klasy humanistycznej.

Więcej artykułów…

Zadzwoń

43 843-55-76